HÍREK | Zene az Életért - 2011.07.05.
A "Szabadnak Születtem" címmel hárfa-zongora CD került kiadásra az Alapítvány támogatásával.
Ez a lemez egy 10 éves zeneszerző-hárfaművész kislány zenei gondolatai és tisztelgése Dr. Geréb Ágnes előtt, aki a bábája volt.
Dr. Geréb Ágnest, minden 1000. magyar állampolgár világra segítőjét, a háborítatlan szülés eszméjének magyarországi úttörőjét lobbi érdekek miatt fogságban tartják 2010. október 5. óta!
Gáll Isis zenei üzenete összefogásra szólítja fel az ép lelkű felnőtteket, hogy egy olyan világot dolgozzanak ki, amiben érdemes megszületni és felnőni!
A CD vásárlásával segítheted Dr. Geréb Ágnes ügyét.
Hallgass bele a www.gregorgall.com honlapon és rendeld meg az arielle@gregorgall.com címen (3000 Ft+postaköltség)!!
| Angyal a Parlamentben - 2010.03.24.
A Művészet az Életért, Élet a Művészetért Alapítvány mottója: ”Ha az ember képes megtalálni az értékeket saját kultúrájában és egy másik nemzet kultúrájában, nagyobb lesz a tisztelet és a megértés, kevesebb a rombolás és lakhatóbbá válik a világ, amiben élünk! Ennek szellemében az Alapítvány céljaiért alkotó legfiatalabb művészének, Gáll Isis hárfaművész-zeneszerzőnek a hárfa koncertjével támogatta a Radnóti Miklós Antirasszista Díj átadó ünnepséget a Parlamentben. Erről többek között az alábbiakat írta a főszervező:
"Az aranyosan csillogó termben megjelent egy kis-nagy lány, és elkezdett nekünk hárfán játszani Az erre az alkalomra komponált szerzeménye, "Az Élet győzelme" nem harsányan szól, hanem mint egy búvópatak életet adó vízsugara jut el füleinkig.Talán szomorú, de lelkesítő, reménytkeltő. Mai állapotainkra teljesen igaz! Telt házzal a felsőházi teremben mindnyájan némán, megilletődve hallgatjuk... Mintha angyal szált volna le az aranyozott díszítések mögül hozzánk!"
Hanti Vilmos, a MEASZ elnöke
tovább >>
| Az Élet bálja - 2010.02.13.
A 10 éves zeneszerző hárfaművész Gáll Isis egyik saját szerzeményével nyította meg az Élet bálját 2010. február 12-én a Csekonics Palotában.
A tombola fő nyereménye a "Konstrukció" c. Gáll Gregor bronzszobor volt.
A bál nyereségét az egyéb támogatásokkal együtt három, a szüleit nélkülöző ifjú tehetség továbbképzésére fordítják a bál szervezői.
tovább >>
|
|
| |
Ars poetica
|
"Ha az ember képes megtalálni az értékeket saját kultúrájában és egy másik nemzet kultúrájában, nagyobb lesz a tisztelet és a megértés, kevesebb a rombolás és lakhatóbbá válik a világ, amiben élünk!"
Gáll Arielle - 1997
|
|
A művészet hatalma gyermekeink kezében I. rész
(megjelent a Pazar Nők c. magazinban 2005 június és október között)
Megfigyelhettük, amióta ember él a földön, mindig megkülönböztetett figyelmet kaptak a művészek. Ők azok, akik a szépséget, az alkotás varázsában való részesedést közvetítik felénk. Zenével, szavakkal, mozdulatokkal, képekkel, tárgyakkal és bármivel szóra bírják mindannyiunkért a világunk kimondhatatlannak tűnő rejtelmeit. Az igazi művészek megvalósítják ezzel a kommunikáció magas minőségét. Így a művészet egy emberi túlélést támogató hatalom, ugyanis felemelő hatást ér el. Úgy hat ránk, hogy boldogabbak, bölcsebbek és erősebbek leszünk tőle.
Én, fiatal zongoraművészként készülve az anyaságra, azon dolgoztam, miként lehetne a művészet hatalmát eljuttatni minél több gyermek kezébe. Úgy találtam, hogy a legkézenfekvőbb a dallamok, ritmusok kapuján keresztül bevezetni gyermekeinket az összművészetek kreativitást erősítő birodalmába.
Ezt a zeneoktatási módszert, amelyet az elmúlt 15 évben fejlesztettem ki, sikeresen alkalmaztam a különböző korosztályokon, a veleszületett tehetségüktől függetlenül. A célom nem zeneművészeket képezni, hanem "zeneértőket" és "zene-beszélőket", hiszen ez, mint minden művészeti ág - egy nyelv, amivel kommunikálhatunk.
Számtalan kutatás szól arról, hogy mennyire pozitívan hat a zeneoktatás a gyermekek fejlődésére, de a különböző oktatási módszerek hatékonyságával kapcsolatban erősen megoszlanak a vélemények. A zeneoktatók és elméleti szakemberek vitatkoznak a szolfézs és az összhangzattan tanításának szükségességéről, és a hangszerismeretről. Vitáznak arról is, hogy hány éves kortól érdemes egy gyermeket oktatni a hangszeren való játékra?
Az én álláspontom az, hogy lehetőleg a legelső lépés az legyen, hogy megtanítjuk érteni és beszélni a zenét, úgy ahogy, egy kisgyermek megtanulja az anyanyelvét. Ezt nem lehet elég korán elkezdeni. Fontosnak tartom, hogy már a várandós anyukák is hallgassanak jó minőségű zenét. Minél többet dúdoljanak, énekeljenek! Ezért is indítok zenei foglalkozásokat kifejezetten kismamák számára. Ezen foglalkozások keretében élőzenés kíséret mellett megtanítom őket egyszerű énekekre, megadom nekik egy alap zenei tudást, hogy képesek legyenek élvezhetően használni a furulyát és egyéb technikailag könnyen elérhető hangszereket. Megtapasztalhatják azt a gyönyörű élményt, amikor a zene áthatja az egész testüket. Ekkor olyan nyugodt és bensőséges, de nagyon éber állapotba jutnak, amikor teljes összhangot élhetnek át magzatukkal. A terhesség alatt a legfontosaabb az, hogy az anya minél egészségesebb legyen – egyébként miből tudná felépíteni egy egészséges magzatot? Az egész-ség alatt én egy testileg-lelkileg kiengyensúlyozott állapotra gondolok! A zene egy csodálatos eszköz arra, hogy ezt az állapotot elérjük! Magában nem oldja meg a problémákat, a vitákat, sem a betegségeket. Viszont egyértelmű lazító hatást lehet vele elérni, amitől egész testünk – és ezáltal a magzat is! - jobban tudja ellátni az élettani funkcióit. Jobb hangulatba kerülünk és ettől több energiánk lesz, a „teher” hírtelen elszáll és könnyebben megy a munka! Ráadásul a zenélés és a tudatos zenehallgatás olyan fajta „kikapcsolódás”, amitől utána más szemszögből tudunk ránézni a gondjainkra, és ezáltal könnyebben kezelni azokat!
A második lépés magától értetődő: felhasználni a zenei tudásunkat az újszülött babával való más minőségi kommunikációban. Ilyenkor a babák - akkor is, ha még nem képesek aktívan részt venni, mert testük még nem érte el a megfelelő fejlettségi szintet - nagyon fogékonyak és nyitottak az új ingerekre, érkezzen az bármely érzékszervükhöz. Érdemes megemlíteni azt is, hogy a csecsemők éberségére, érdeklődésére, kiegyensúlyozott testi-lelki fejlődésére, ritmusérzékére és a beszédkészségük alakulására is nagyon pozitívan hat egy ilyen "zenei törődés". Nem beszélve arról, hogy a mély és szoros szülő-gyermek kapcsolat kialakulására is jótékony hatással vannak ezek a zenei meghitt pillanatok. A babák szinte követelik! Micsoda élmény nekik, amikor egy finom mandulaolajos masszázs alatt az anyuk egy szép dalt énekel nekik! Micsoda élmény megfigyelni anya furulyajátékát!
A harmadik lépés az, hogy a kisgyermek aktívan tanuljon meg a zene nyelvén is kommunikálni. Ha a gyermek tud már járni, akkor a zenebölcsi neki szól. A kicsik is vágynak gyermekközösségre, új élményekre. A nekik szóló zenés foglalkozásokon sok új dalocskával, szótisztázott új szavakkal, meglepő zenei fordulatokkal ismerkedhetnek meg az 1-3 éves korú gyermekek. Nagy hangsúlyt kap a csoportos zenei játék, amitől ritmusérzékük, térbeli tájékozódási képességük és a csoporttal való együttműködés képessége javul majd.
Negyedik lépésként jön a zeneovi. Most már igazi körtáncokat és bonyolultabb csoportos zenei játékokat is meg lehet tanulni. A gyermekdalok választéka bővül és megtanulunk tisztán és tudatosan hallani és énekelni. Finomítjuk a ritmikus gyakorlatokat is. Különböző hangszerekkel ismerkedünk. Belekóstolunk a komolyzene világába, hidakat építünk más művészeti ágak és a zene között. Így például a festészet, a szobrászat, a tánc, stb. is szerepet kap ezeken a foglalkozásokon. Még kevés művel barátkozunk, de azokat teljesen "átéljük". Ha a gyermek igényli, e csoportos zenei foglalkozás mellett elkezdhet egy általa kiválasztott hangszeren játszani, azt is kisebb csoportokban.
Az ötödik lépés a zenei írás-olvasás elsajátítása. Ennek érdekében az éneklés mellett a furulyát és a xilofont használjuk. Mindezek elkerülhetetlen alapja a sok gyermekdal, a zenei játék és körtáncok ismerete. A komolyzenével tudatosan ismerkedünk. Gondosan kiválasztott koncertekre járunk, amelyeket elő- és utódolgozunk az órákon. Továbbfejlesztjük a többi művészeti ággal való kapcsolatunkat is. Most már ajánlott minden gyereknek külön hangszert választani, és az addig megszerzett tudást azon alkalmazni, egy ebben a módszerben jártas tanár segítségével.
Ha ezeken a foglalkozásokon részt vesz egy gyermek, akkor 14 éves korára - a veleszületett tehetségtől függetlenül - képes lesz jól énekelni, egy vagy több hangszeren játszani, a zenét megértéssel hallgatni, kottát olvasni és írni. Azaz egy olyan emberré válik, aki képes kommunikálni a zene nyelvén. Ettől kezdve a gyermek eldöntheti, hogy akarja-e a zenét választani életpályájául. Ha más életjátszmák felé vonzódik, akkor is kiválóan kamatoztathatja a művészeteken keresztül felszabadult kreativitás és kommunikáció hatalmát!
Hozzá kell tenni, hogy ha valakinek eddig még nem volt módja ilyen képzésen részt venni, ne keseredjen el. Még most sem késő a programokba bekapcsolódnia és bepótolnia a lemaradást. A felnőttek számára is kidolgoztam egy rendkívül hatékony négynapos zongora-tanfolyamot. Ennek során mindenki megtanult két kézzel kottából játszani. Ez évek óta eredményesen működik az úgynevezett "tehetségtelenekkel" és a "botfülűekkel" is! A tovább haladók már a saját gyermekeiknek is képesek lesznek átadni ezt a hatékony tudást.
A lényeg az, hogy akár gyerek, akár felnőtt - most már csak el kell kezdeni!
Ha szeretné birtokolni élete eszköztárába a művészet hatalmát, a Pazar Nők honlapján (www.pazarnok.hu) keresztül erről is több információhoz juthat.
Gáll Arielle
|
|
A művészet hatalma gyermekeink kezében II. rész
(megjelent a Pazar Nők c. magazinban 2005 június és október között)
|
|
A művészet hatalma gyermekeink kezében III. rész
(megjelent a Pazar Nők c. magazinban 2005 június és október között)
|
|
A művészet hatalma gyermekeink kezében IV. rész
(megjelent a Pazar Nők c. magazinban 2005 június és október között)
Megfigyelhettük, amióta ember él a földön, mindig megkülönböztetett figyelmet kaptak a művészek. Ők azok, akik a szépséget, az alkotás varázsában való részesedést közvetítik felénk. Zenével, szavakkal, mozdulatokkal, képekkel, tárgyakkal és bármivel szóra bírják a világunk kimondhatatlannak tűnő rejtelmeit mindannyiunkért. Az igazi művészek megvalósítják ezzel a kommunikáció magas minőségét. Így a művészet egy emberi túlélést támogató hatalom, ugyanis felemelő hatást ér el. Úgy hat ránk, hogy boldogabbak, bölcsebbek és erősebbek leszünk tőle.
A Pazar Nők előző számaiban megjelent cikkeim folytatásaként egy újabb “rajzoló dalocskát” szeretnék átadni.
Mit is jelent a “rajzoló dalocska” kifejezés?
Tudjuk, hogy a rajzolás megtanulásához alapformákra érdemes bontani a figurákat. Azt is láthattuk, hogy ha egyes mozdulatok sorozatához egy hozzáillő szöveget társítunk, könnyebben rögzül a mozgás. Végül azt is tapasztalhattuk már, hogy dallam-formában gyorsabban megtanulható egy szöveg. Egy “rajzoló dalocska” olyan dal, aminek a szövege, ha pontosan követjük, megmondja, hogy hogyan rajzolhatunk egy-egy állatot vagy más figurát.
Ez egy jól bevált eszköz, amit szeretnék átadni a kisgyerekes anyukáknak és nagymamáknak, melyek segítségével komplett művészeti foglalkozásokba tudják bevonni gyermekeiket. Férjemmel – Gáll Gregor szobrászművésszel közösen alkottuk ezeket a ”rajzoló dalocskákat”, eredetileg saját gyermekeink rajzolási készségének fejlesztésére. Aztán a különböző korú kicsiknek tartott művészeti táborainkban azt láttuk, hogy gyors és élvezetes rajzolási és éneklési fejlődést értek el a gyermekek ezzel a módszerrel. Még az óvónők is sikeresen használhatják ezt, mivel ezekkel a “rajzoló dalocskákkal” az a tapasztalat, hogy az ovis korosztály is gyorsabban tanulja meg használatukkal a formákat és a betűket.
Már az egészen pici gyerekek is élvezik és még a kisiskolások is tanulhatnak belőlük. A “rajzoló dalok” használatával már segíteni tudnak kistestvéreiknek is, ami számukra persze nagyon fontos. Emiatt egy nagyon hasznos és értékes eszközt jelenthet a többgyerekes anyukáknak, és akár azoknak az óvónőknek is, akik vegyes korosztályú csoportban dolgoznak. Figyelemre méltó az óvónők számára, hogy ezekkel nagyon sokáig lehet az egész csoport figyelmét rajta tartani ugyanazon a foglalkozáson, mivel mindenki megtalálhatja a neki jobban tetsző cselekvést. Van, aki énekelni fog. Van, aki rajzol és van, aki színez. Lesz, aki sorban áll, hogy neki is jusson egy rajz. Lesz, aki keresi azt a ceruzát, amivel szeretné, hogy le legyen rajzolva a figura. Akad, aki rajzol másnak. Akad olyan is, aki látszólag kívülállóként figyel, végül mégis csak magába szívja a tudást. Így akár ötvenszer el lehet énekelni a dalt, anélkül, hogy valaki megunná! Ugyanis a pedagógiában van egy fontos szabály: “Az ismétlés a Tudás anyja”
A következő számokban szeretnék minden hónapban egy-egy “rajzoló dalocskát”, vagy más, általam fejlesztett interaktív művészeti foglalkozási lehetőséget közzétenni a Pazar Nők magazinban, hogy örömmel használhassák!
Azok, akik tudnak kottát olvasni, előnyben vannak, de gyermekversként is élvezetes.
Az első dal címe, amit felajánltam a “Kis csibe” volt.
A második “A szamár” volt.
Most következik “A nyuszi”.
Ezt a dalocskát a gyerekek nagyon szeretik. A nyuszi nagyon kedves állat nekik – hiszen csoki-tojásokat hoz nekik húsvétkor!
Amikor lerajzoljuk az állatot fontos, hogy a ceruza mozgása jól kövesse a szöveget, mert így könnyebben fogja megjegyezni a gyerek. Ha készen van a rajz, adjuk neki, hogy színezze, napocskát, füvet, bármit rajzoljon hozzá! Ne felejtse el megetetni a nyusziját finom sárgarépával.
A következő alkalommal vegyük elő különböző színű fonalakat, és az ujjainkon tekerjünk bojtot, a nyuszi farkának. Ragasszuk a helyére! Legyenek kis nyuszik kicsi bojtos farokkal és nagy nyuszik, nagy bojtos farokkal!
Egy másik foglalkozási lehetőség krumplinyomót készíteni. Egy nagy, félbevágott krumpli kell a hasnak. Egy közép méretű a fejnek. Egy hosszúkás a füleknek és egy „baba-krumpli” a lábaknak és a faroknak. Kiválasztunk egy vagy több színt tempera festékből és bele mártogatjuk a vágott krumplikat. Már is nyomdázhatunk (énekléssel természetesen!). Ha megszáradt, filctollal kiegészítjük a képet – szem, orr, bajusz, fű, répa, nap, felhő, stb. Ha még kicsi a gyerek, tempera helyett használjuk ujjfestéket!
Az előző számokban közölt foglalkozási tippek most is alkalmazhatók!
A kisiskolás gyerekekkel ne felejtsük el megformázni sóliszt-gyurmából a NYUSZI betűket is. Süssük ki (vagy hagyjuk száradni), fessük, lakkozzuk, hogy szép fényesek legyenek, és azokat is tegyük a kirakós borítékba, a Kiscsibe és a Szamár mellé!
Várom a visszajelzéseiket, hogyan tetszettek a dalok gyermekeiknek!
Ha bármilyen kérdése van, vagy ha nehézségekbe ütközik a “rajzoló dalocskák” használatával, küldjön e-mailt az arielle(at)artforlife.hu -ra. Mindenképpen válaszolok!
Sok sok örömet kívánok a gyerekek és a művészet társaságában!
Gáll Arielle
|
|
A művészet hatalma gyermekeink kezében V. rész
(megjelent a Pazar Nők c. magazinban 2005 június és október között)
|
|
A művészet hatalma gyermekeink kezében VI. rész
(megjelent a Pazar Nők c. magazinban 2005 június és október között)
A művészet tényleges megértése hatalmas erőt és szabadságot ad az életben. Minden művészeti ág egy külön nyelv, amivel lehet kommunikálni. Hasonló, mint bármilyen másik nyelv. A különbség az, hogy a kommunikáció olyan finom hullámhosszon történik, ami sokkal áthatóbb, mint a beszéd!
Azt mondják a zenéről, hogy egy “univerzális nyelv”. Igaz, hogy a művészet nem ismeri a földrajzi határokat. Létezik viszont egy fajta “tudatossági” határ. Vannak, akik nem értik a művészet nyelvét és nem látják annak fontosságát. Szerencsénkre, még vannak, akik értik. Ezek egy magasabb tudatossági szinten élnek. Ezek nagyobb szellemi szabadsággal rendelkeznek, mint mások.
A zenei nyelvet pont úgy lehet megtanulni, mint az anyanyelvet. Nem véletlenül mondta Kodály Zoltán, hogy a zeneoktatás 9 hónappal kezdődik az édesanya(!) megszületése előtt!
Valamire szeretném felhívni a figyelmet. Nem vitás, hogy rendkívüli módon szennyezett a fizikai és szellemi környezetünk. Ha egészségesen akar élni, az embernek nem mindegy, hogy milyen levegőt szív, milyen ételt eszik, milyen folyadékot iszik, milyen ruházatot visel, milyen testápolószereket használ, stb... És bizony egyáltalán nem mindegy, hogy mit néz és mit hallgat!!!
A zene rendkívüli erővel bír! Politikai forradalmakat is lehet vele elérni! Tudjátok, hogy a forradalom, ami szülőhazám, Belgium önállóságához vezetett egy opera hatására jött létre?
A zene akár ölni is tud! Nem véletlenül van az, hogy “bizonyos” koncerteken terjed a drog...
Ezért vallom azt, hogy egyáltalán nem mindegy, hogy milyen zenei környezetben nő fel a gyerek. Ha zene-értővé válik kisgyerek korában, már nem fog kamasz korban romboló hatású zenék hatása alá kerülni. Képes lesz különbséget tenni!
Az elöző Pazar Nők számában “Az Állatok Farsangja” c. Saint-Saens zenének az első részét elemeztem – Ez volt “Az Oroszlán Királyi Felvonása”. Ebben az évvégi számban két újabb egységét dolgozom fel: “A Hosszú Fülű” c. és “Az Aquárium” c. részt.
A hosszú fülű haverünk nem más, mint a szamár. A bőgését a hegedű adja. Hallgassuk előbb a gyerekekkel a szamár bögést! Nagyon nevetséges tud lenni hangfelvételről hallani, akkora meggyöződéssel tudja csinálni!
Készítsünk bojtos farkot és rögzítsünk hosszú papírfüleket egy papírkoronára. Egy nagy szürkés vagy barnás pokróc alá állítsunk 3 gyereket. A magasabbikra tegyük a füles koronát. A kisebbik mögé tűzzük fel a farkot.
Játékszabály: a “fej” nyissa nagyra a száját pont amikor bőg a hegedű (de emberi hang ne hallatszódjon a pokroc alól!
Ha meglepetésszerűen sikerül felvonultatni a különleges 6 lábú szamarat, biztosítva lesz a közönség nevetése és tapsa!
Az Aquárium zenéje nagyon szép. Szinte érezni lehet a víz lágy tapintását. Látni lehet a fények játékát a felszínen.
Szines halacskákat készítsünk papírból vagy gyurmából. Ezeket egy botról lógassuk le vékony szálú cérnával!
Különböző árnyalatú, kék színű, hosszú krepp papírcsíkokat rögzítsünk egy bot végére. Ez lesz a víz!
Néhány gyerek szabadon hullámoztatja a vizet (mint a tornász lányok a szalagokat a versenyek zenés részén...). A zenedarab második felétől “beúsznak” a halacskák, körbe-körbe a vízen!
Általában elmélyülten vesznek részt a gyermekek. Nagyon “átmegy” nekik az esztétika, ami sugárzik ebből a zenéből.
Ebben az évben 5 Pazar Nők számban adtam különböző foglalkozási ötleteket kisgyerekekkel. Ez mind olyan foglalkozás, ami nem pusztán “technika”, hanem igazán segít a kicsiknek megérteni a Művészet nyelvét, amitől igazán megerősödik a képzeletük és a kreativitásuk.
Összeállítani egy ünnep keretében (szilveszter, születésnap, farsang) ilyen foglalkozásokból álló programot egy igazán értékes és szorakoztató ajándék lehet a gyerekeknek!
Adjuk gyerekeink kezébe a Művészet hatalmát! Segítsük nekik megérteni a komoly zenét!
Sok sok szeretettel,
Gáll Arielle
|
|
| |